Het maximale rendement uit Google Analytics halen

Share on linkedin
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on email
Delen

Google Analytics is een online tool om allerlei en waardevolle en onmisbare inzichten over een website of webwinkel inzichtelijk te krijgen. Zo leert u door middel van Google Analytics de sterke punten van uw website kennen, maar de tool is ook in staat om de knelpunten van uw website bloot te leggen. De ze nieuwe inzichten over uw website stellen u in staat om daar op te anticiperen. Het uitgangspunt hierbij is om uw website te optimaliseren zodat er een hogere mate van gebruiksvriendelijkheid ontstaat voor uw bezoekers (potentiële klanten). Dit zal u uiteindelijk meer leads opleveren. In essentie komt het erop neer dat Google Analytics een tool is om uw websitedoelstellingen te realiseren. 

Google Analytics is geen tool om even snel de bezoekersaantallen van uw website te controleren. Google Analytics is veel meer dan dat. Aan de hand van 6 direct toepasbare tips verschaffen we u meer inzicht in de mogelijkheden van Google Analytics.

Zorg ervoor dat u met betrouwbare data werkt

Wat heeft u aan onbetrouwbare statistieken over uw website? Natuurlijk niets. Voordat u überhaupt aan de slag gaat met Google Analytics, moet u ervoor zorgen dat u met betrouwbare data werkt. Het is hiervoor belangrijk dat alle pagina’s van uw website de trackingcode van Google Analytics bevatten. We maken maar al te vaak mee dat de trackingcode op enkel de homepage is geplaatst. We adviseren u dan ook om dit na te gaan. 

Gebruikt u bijvoorbeeld een CMS als WordPress voor uw website? Dan kunt u ervoor zorgen dat de trackingcode in de template word verwerkt. Dit zal erin resulteren dat de trackingcode van Google Analytics op elke pagina van uw website is geïnstalleerd.

Daarnaast willen we u erop attenderen om uw eigen bezoeken uit de statistieken van uw website te filteren. Stel dat uw website gemiddeld circa 40 bezoekers per dag genereert. Echter bezoekt u uw eigen website gemiddeld 15 maal per dag. Uw eigen bezoeken maken dus een groot gedeelte van het totale aantal bezoeken op. Het is niet betrouwbaar om van deze data uit te gaan. U wilt uw eigen bezoeken dus uit de statistieken filteren. Dit kunt u doen in de beheerderomgeving van Google Analytics. Geef hier alle IP adressen op die niet meegenomen moeten worden in uw rapportages.

Door de twee bovenstaande tips in acht te nemen, weet u zeker dat u met betrouwbare data werkt.

Instellen van doelen en conversies

Stel uw website genereert maandelijks vele duizenden bezoeken. Daar bent u natuurlijk trots op en dat kunnen we ons goed voorstellen. Het is namelijk niet eenvoudig om vele duizenden bezoekers te genereren. Maar met alleen bezoekers genereren zijn we er nog niet. U wilt dat deze duizenden bezoekers getriggered worden om iets te doen op uw website. Misschien wilt u dat deze bezoekers een brochure of whitepaper aanvragen, contact met u opnemen via de bel me terug button, een gids downloaden, een bepaald product of dienst bestellen, etc. Kortom, wanneer uw website duizenden bezoekers genereert, maar deze bezoekers doen niet wat u wilt, dan heeft u in principe weinig aan deze bezoeken. Voor het opstellen van waardevolle rapportages dient u dus allereerst meetbare doelen en conversies in uw Google Analytics omgeving op te geven. Wat wilt u dat uw bezoekers doen? Voorbeelden:

  • Brochure aanvragen
  • Whitepaper aanvragen
  • Contact formulier invullen
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief
  • Bellen naar uw organisatie
  • Producten of diensten aanvragen
  • Studiegids downloaden

Binnen de beheerderomgeving van Google Analytics kunt u de doelen van uw website opgeven. Let op, Google noemt dit “conversies”. Heeft u dit gedaan, dan kunt u bijvoorbeeld inzien of verkeer vanuit verschillende platformen (Facebook, nieuwsbrieven, LinkedIn, etc.) hebben bijgedragen aan uw doelen.

Voorbeeld:  500 unieke bezoekers hebben vanuit Facebook naar uw website genavigeerd en hiervan hebben 100 bezoekers een brochure aangevraagd. Tegelijkertijd hebben 500 unieke bezoekers vanuit LinkedIn naar uw website genavigeerd en hiervan hebben 10 bezoekers een brochure aangevraagd.

De vraag is dan natuurlijk: waarom is de conversie vanuit Facebook aanzienlijk hoger dan in LinkedIn? U kunt de komende periode wijzigingen aanbrengen op uw LinkedIn pagina om over enkele maanden te kijken of er vanuit dit platform meer brochures zijn aangevraagd.

Kortom, door de juiste doelen en conversies te definiëren en op te geven in Google Analytics verzameld u waardevolle en onmisbare informatie over uw business. Met deze informatie bent u in staat om uw website te sturen.

Creëer een effectieve website door te sturen op verkeersbronnen en campagnes

Hoogstwaarschijnlijk doet u er van alles om meer bezoekers naar uw website te lokken. U heeft uw website bijvoorbeeld al  geoptimaliseerd voor SEO doeleinden, AdWords-, Facebook- en LinkedIn advertenties ingeschakeld, u verstuurd nieuwsbrieven, etc. Met de voorgaande tips kunt u inzien hoeveel klikken en bezoekers uw inspanningen hebben opgeleverd. De inspanningen die u heeft geleverd zorgen niet voor meer leads en u komt tot de conclusie dat de resultaten niet stroken met uw verwachtingen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw inspanningen wel meer leads opleveren? Wat kunt u zelf doen om betere resultaten te boeken?

Om te beginnen is het erg belangrijk dat u beschikt over de juiste over de juiste rapportages. Wat veel Google Analytics gebruikers niet weten is dat sommige rapportages veel knelpunten van uw website in kaart kunnen brengen. Wanneer u de knelpunten in kaart heeft gebracht kunt u bijvoorbeeld gaan A/B testen om meer leads te genereren.

Allereerst is het dus van essentieel belang dat u uw websitedoelen meetbaar heeft gemaakt (zie voorgaande tips). Vervolgens kunt u verschillende rapporten genereren om vast te stellen of uw inspanningen stroken met uw websitedoelen. Hieronder treft u een drietal voorbeelden van rapportages aan die waardevolle en onmisbare informatie voor uw business bevatten.  Navigeer hiervoor eerst naar uw Google Analytics omgeving en klik het volgende aan:

Acquisitie > Alle verkeer > kanalen

Via dit rapport kunt u inzichtelijk maken welke kanalen bijdragen aan de doelen van uw website. Kijk hiervoor naar het laatste kolom van dit rapport. In deze kolom ziet u het aantal conversies per kanaal staan. Kijk ook naar het uitklapmenu. Daar kunt u de aangemaakte conversies aanklikken. Zo maakt u inzichtelijk welke kanalen (sociale media, direct verkeer, zoekmachines, etc.) belangrijk zijn voor uw website.

Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium

Dit rapport werkt in essentie op dezelfde manier als het “kanalen” rapport. Het verschil van dit rapport ten opzichte van het “kanalen” rapport zit meer op het detailniveau. U kunt met dit formulier namelijk inzichtelijk maken welke verkeersbronnen hebben geleid tot de conversies op uw website.

Acquisitie > AdWords > Campagnes

Ook dit rapport werkt in essentie op dezelfde manier als het “kanalen” rapport. Met deze rapportage kunt u inzien welke AdWords campagnes zijn geresulteerd in conversies (leads). Dit rapport maakt dus inzichtelijk welke AdWords campagnes leiden tot leads. Hierdoor weet direct aan welke campagnes u nog moet sleutelen.

Google Search Console aan Google Analytics koppelen

Met Google Analytics kunt u waardevolle en onmisbare over uw website inzichtelijk maken. Echter kent Google Analytics ook zijn beperkingen. Zo kunt u binnen deze omgeving bijvoorbeeld niet inzien op welke zoekwoorden uw bezoekers hebben gezocht. Om dit alsnog inzichtelijk te krijgen dient u de Google Search Console te raadplegen. Door middel van de Google Search Console kunt u dus zien op welke zoekwoorden uw website goed en minder scoort. Kortom, de Google Search Console bevat uiterst waardevolle informatie over uw website. Heeft u nog geen Google Search Console account, meld u dan snel aan. Er zijn bovendien geen kosten  aan het gebruik van de Google Search Console verbonden. 

Nadat u een Google Search Console account heeft aangemaakt, navigeer dan naar uw beheerderomgeving in Google Analytics. Hier kunt u beide omgevingen aan elkaar koppelen.

Acquisitie > Search Console à Zoektermen

Met dit rapport kunt u de vindbaarheid van uw website in Google inzien. U kunt bijvoorbeeld inzien welke zoekwoorden veel traffic in Google genereren (algemeen) en hoe goed of slecht uw website op deze zoekwoorden ranken. Staat uw landingspagina bijvoorbeeld op de 5e pagina van Google, dan betekent dit dat uw landingspagina’s niet goed genoeg voor deze zoekwoorden zijn geoptimaliseerd.

Er zijn meerdere manieren om er toch voor te zorgen dat uw landingspagina beter gaat scoren op interessante zoekwoorden met veel verkeer. Wilt u zich hiermee bezig houden, dan dient u zich te verdiepen in SEO (search engine optimization). Wilt u zich bedrijfsmatig bezighouden met SEO? Bekijk dan onze cursus SEO. Tijdens deze cursus leren we u van a tot z alles over SEO en zorgen we ervoor dat u op professioneel niveau aan de slag kan.

De interne zoekfunctie van uw website koppelen aan Google Analytics

Wanneer u de bovenstaande tips heeft gevolgd en de Google Search Console dus aan Google Analytics heeft gekoppeld, dan kunt u zien op welke zoekwoorden in de zoekmachine uw bezoekers (verkeer van website) hebben gezocht. Alhoewel dit erg waardevolle inzichten over uw website zijn, kunt u deze inzichten nog completer maken door de interne zoekfunctie van uw website te raadplegen. Hierdoor krijgt u een nog betere beeld van uw doelgroep en de zoekwoorden waarop zij zoeken.

Toen wij de interne zoekfunctie van onze eigen website raadpleegden, zagen we dat onze bezoekers op zoekwoorden zochten waar we nog geen landingspagina voor hadden. Uiteraard hebben we hierop geanticipeerd door een landingspagina voor deze zoekwoorden te publiceren. We adviseren u dan ook  om hetzelfde te doen. Wanneer u de eerste bent die een landingspagina voor een bepaalde zoekwoord publiceert, dan zal Google u belonen met een nummer 1 ranking in de zoekmachine. Het overgrote deel van mensen die in de Google zoekmachine op dat zoekwoord zoeken, zullen op uw website uitkomen.

De interne zoekresultaten van uw website kunnen ook aan uw Google Analytics omgeving worden gekoppeld. Dit kunt u inschakelen binnen de beheerderomgeving van Google Analytics.

Gebruik dashboards voor een beter overzicht

Google Analytics beschikt over een schat aan informatie over uw website en business. Soms kan het lastig zijn om bepaalde informatie over uw website te vinden. Daar heeft Google iets nuttigs op uitgevonden, dashboards. Met de  dashboard functionaliteit kunt u in één overzicht alle (voor u) belangrijke statistieken weergeven. Door te werken met dashboards, bespaart u zichzelf een hoop tijd. Echter, het maken van een customized dashboard vergt een bepaalde hoeveelheid expertise van u.

Uiteraard kunt u ook gebruik maken van standaard dashboards. Het enige wat u hiervoor moet doen is deze dashboards aan uw Google Analytics omgeving toevoegen. Zo kunt u dashboards toevoegen die gericht zijn op SEO, AdWords, social media, etc.

Google Analytics cursus volgen?

Bent u na het lezen van deze whitepaper enthousiast geworden? Wilt u zelf een professionele en effectieve Google Analytics omgeving inrichten voor bijvoorbeeld bedrijfsmatige doeleinden?

Tijdens de tweedaagse Google Analytics cursus word u door onze ervaren topdocenten bij de hand genomen en leren we stapsgewijs een kwalitatief hoogstaande en effectieve Google Analytics omgeving in te richten. U werkt tijdens cursus aan uw eigen businesscase (eigen Google Analytics omgeving). De kennis die u tijdens de Google Analytics cursus opdoet, kunt u levenslang gebruiken. Hiermee levert u een sterke bijdrage aan uw kennis, competenties en vaardigheden. Als blijk hiervan bemachtigd u over een officieel en waardevol certificaat als aanvulling op uw CV.

Aarzel niet langer, surf naar onze website en navigeer naar de Google Analytics cursus.

Share on linkedin
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on email
Delen

Anderen bekeken ook

Facebook and social media

Facebook: nieuwste update benadeelt bedrijfspagina’s

Cursus Infographics

Professionele en effectieve infographics maken

Ads

Wat is Google Ads?

Wordpress leren

WordPress: waarom de Google Pagespeed test belangrijk is

Opleidingsadvies nodig?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn op werkdagen tussen 09:00 t/m 17:00 uur telefonisch bereikbaar. U kunt ons bereiken door de “bel me terug” knop bovenaan deze pagina te gebruiken. Of neem contact met ons op via:

Studiegids ontvangen?

In de studiegids staat een overzicht van alle cursussen die Global Training aanbiedt. Vraag deze nu aan en ontvang alle opleidingsinformatie per mail.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Updates & aanbiedingen

Meldt uzelf aan op onze nieuwsbrief en blijf daardoor op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.