Ontwikkelen effectieve en professionele infographics

Delen
Delen
Delen
Delen
Delen

De meeste organisaties zijn er inmiddels achter dat communiceren met een interne of externe doelgroep niet via de traditionele weg hoeft te gaan. Dit kan immers ook via een infographic. Ten opzichte van traditionele communicatie zijn infographics:

  • To the point
  • Makkelijk en snel te begrijpen door de ontvanger
  • Sneller te produceren voor de maker
  • Houdt de aandacht vast
  • Overtuigend
  • Verfrissend

Infographics zijn voornamelijk handig wanneer u veel informatie in een zeer kort tijdsbestek met een bepaalde groep mensen wilt delen. Infographics kunnen voor allerlei doeleinden worden gebruikt. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Organisaties gebruiken infographics voor interne communicatie.
  • Infographics worden tijdens het salestraject ingezet om (potentiële) klanten te overtuigen.
  • Infographics worden door overheidsinstanties ingezet om het publiek te informeren over bepaalde onderwerpen.
  • Infographics worden door organisaties vaak ingezet om betrokkenheid onder de eigen doelgroep te vergroten.

Helaas komen we erg vaak infographics tegen die niet aan de vereiste richtlijnen voldoen. Hierdoor haalt men niet het maximale rendement uit zijn infographics, en dat is zonde van de genomen moeite en geld. Een professionele en effectieve infographics moet 3 dingen doen:

  • Betrokkenheid creëren
  • De boodschap snel en duidelijk communiceren
  • Opvallen en de aandacht van je doelgroep trekken

Uiteraard dient u de drie bovenstaande punten wel op de juiste wijze op te pakken, anders is de genomen moeite het niet waard. Daarom hebben we korte 3 tips voor u opgesteld. Houd u daar rekening mee tijdens de ontwikkeling van uw infographics, dan zet u een belangrijke stap richting het creëren van professionele en doeltreffende infographics. Op de volgende pagina treft u een voorbeeld aan van een professionele Infographic.

Infographic maken

Tip 1: creëer betrokkenheid

Wanneer u een bepaalde boodschap richting uw doelgroep communiceert, dan wilt u vaak dat er na uw communicatie-uiting een bepaalde handeling wordt verricht. U wilt dat de ontvanger iets gaat doen. Zelfs als u alleen wilt informeren, wilt u dat de ontvanger voortaan rekening houdt met uw boodschap.

Voorbeelden

  • Misschien wilt u bepaalde regels intern aan uw collega’s communiceren. U informeert uw collega’s daarover en wilt dat zij zich aan de nieuwe regels houden.
  • U wilt dat uw doelgroep (ontvanger) een bepaalde formulier op uw website invult, belt naar een door u opgegeven nummer, een bestelling plaatst, etc.
  • U wilt dat de ontvanger een andere werkwijze hanteert en legt middels een infographic uit hoe de ontvanger dit het beste kan doen.

Hierboven komt u drie voorbeelden tegen waarin de zender, de ontvanger iets wil laten doen. De ontvanger zal echter alleen rekening houden met uw boodschap, wanneer er voldoende betrokkenheid is gecreëerd. Doordat men betrokkenheid creëert, zal de ontvanger zich in meerdere mate kunnen identificeren met uw boodschap. De vraag is natuurlijk, hoe zorgt u ervoor dat de ontvanger doet, wat u van die persoon vraagt?

Call to action

U heeft een duidelijke call to action nodig. Hierdoor haalt u meer rendement uit uw infographic. Hiermee bedoelen we overigens niet dat wanneer u een infographic van slechte kwaliteit heeft en daar een call to action op zet, dat uw infographic dan “goed” is. In essentie moeten alle onderdelen van een infographic kwalitatief van aard zijn, maar een call to action geeft net dat extra zetje. Het lijkt voor de meeste mensen voor de hand liggend om een call to action te gebruiken, maar u zal zich verbazen hoe vaak wij verbaasd zijn bij het zien van infographics van andere organisaties.

Stel u bent gespecialiseerd in Google AdWords en helpt bedrijven met de implementatie hiervan. U heeft zichzelf als doel gesteld om aan het einde van dit jaar 20 extra klanten binnen te halen.  Door middel van onderzoek bent u erachter gekomen waar u deze doelgroep kan bereiken.

U komt met het idee om een infographic te maken over Google AdWords. Hiermee laat u uw expertise op dit vlak zien. Daarnaast wilt u graag in graag in contact komen met uw doelgroep om hen verder de salesfunnel in te krijgen. Hoe gaat u dit aanpakken? Allereerst brengt u overzichtelijk in kaart wat de mogelijkheden van Google AdWords is, de toegevoegde waarde van Google AdWords voor organisaties brengt u in kaart, de sterke punten van Google AdWords, etc. Deze informatie brengt u samen in een professioneel ogende infographic. Vervolgens geeft u op de infographic aan dat men contact met u kan opnemen om bijvoorbeeld kosteloos de AdWords campagne van de ontvanger (lezer) te analyseren. Dit doet u middels een call to action. Daarvoor moet de ontvanger een bepaalde formulier op uw website invullen.

Als AdWords specialist beschikt u nu over de contactgegevens van uw ontvanger (potentiële klant) en de ontvanger heeft gratis een aantal tips over AdWords van u gekregen. U bent nu in staat om uw potentiële klant verder te salesfunnel in te krijgen. Dit is een voorbeeld van een mooie wisselwerking tussen zender en ontvanger en goed voor beide partijen.

Tip 2: de boodschap snel en duidelijk communiceren

Het grote voordeel van een infographic ten opzichte van traditionele communicatiemiddelen is dat de boodschap van infographic sneller en duidelijker te begrijpen is. Helaas zien we maar al te vaak dat infographics moeilijk te begrijpen zijn, teveel informatie bevatten en te lang zijn. Houd rekening met het volgende:

  • Zorg ervoor dat de ontvanger in één oogopslag kan scannen waar de infographic over gaat.
  • Verricht diepgaand onderzoek naar uw onderwerp en zorg voor unieke content.
  • Denk na over de afbeeldingen en animaties die u in de infographic gebruikt. Zijn deze wel duidelijk genoeg?
  • Zet niet teveel informatie in de infographic.
  • Test uw infographic voordat u de deze publiceert. Vraag naar de mening van andere mensen in uw omgeving. Wat vinden zij van uw infographic? Begrijpen zij uw boodschap?

Tip 3: opvallen en de aandacht van je doelgroep trekken

In de hedendaagse maatschappij zijn er duizenden organisaties actief op het internet. Organisaties die  in dezelfde branche als u opereren. Het overgrote deel van deze concurrenten beweert een specialist te zijn in uw vakgebied. Als specialist wilt u zich onderscheiden van deze concurrenten. Dit kunt u doen door veel waarde te hechten aan betrouwbaarheid en professionaliteit. Zorg ervoor dat deze twee pijlers in alle facetten van uw organisatie te zien is. Ook in uw infographics. Val op door een betrouwbare en professionele infographic te maken.

Hoe doet u dit

  • Verwerk mooie en professionele afbeeldingen en animaties in uw infographic.
  • Gebruik alleen afbeeldingen in een hoge resolutie.
  • Verwerk geen gratis afbeeldingen in uw infographic, maar zoek op het internet naar organisaties die afbeelding verkopen. Een professionele infographic mag best wat kosten.
  • Heeft u de expertise in huis om eigen illustraties te maken in bijvoorbeeld Adobe Illustrator of een andere programma, maak hier dan tijd voor vrij.
  • Let op de kleinste details.

Cursus Infographics volgen?

Bent u na het lezen van deze whitepaper enthousiast geworden? Wilt u zelf professionele en effectieve infographics ontwikkelen voor bijvoorbeeld bedrijfsmatige doeleinden?

Tijdens de tweedaagse cursus Infographics word u door onze ervaren topdocenten bij de hand genomen en leren we stapsgewijs een kwalitatief hoogstaande infographic te maken. U werkt tijdens cursus aan uw eigen businesscase (eigen infographic). De kennis die u tijdens de cursus Infographics opdoet, kunt u levenslang gebruiken. Hiermee levert u een sterke bijdrage aan uw kennis, competenties en vaardigheden. Als blijk hiervan bemachtigd u over een officieel en waardevol certificaat als aanvulling op uw CV.

Aarzel niet langer, surf naar onze website en navigeer naar de cursus Infographics.

Delen
Delen
Delen
Delen
Delen

Anderen bekeken ook

Cursus Google Analytics

Google Analytics: 6 tips voor een maximaal rendement

Facebook and social media

Facebook: nieuwste update benadeelt bedrijfspagina’s

Ads

Google Ads: hoe u meer klanten wint door het overzicht te bewaren

Wordpress leren

WordPress: waarom de Google pagespeed test belangrijk is

Opleidingsadvies nodig?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn op werkdagen tussen 09:00 t/m 17:00 uur telefonisch bereikbaar. U kunt ons bereiken door de “bel me terug” knop bovenaan deze pagina te gebruiken. Of neem contact met ons op via:

Studiegids ontvangen?

In de studiegids staat een overzicht van alle cursussen die Global Training aanbiedt. Vraag deze nu aan en ontvang alle opleidingsinformatie per mail.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Updates & aanbiedingen

Meldt uzelf aan op onze nieuwsbrief en blijf daardoor op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.